top of page
Zoeken

De afgelopen maanden is er een hoop gebeurd in onze economie. Het kon weer niet op dus veel aanbiedende partijen dolde om de consumenten heen met het té grote aanbod. Alles op de prijs gebaseerd. Over de meerwaarde waarom een klant bij je koopt wordt naar mijn oordeel te weinig over nagedacht als ondernemer. Maar dat terzijde, want dat is tenslotte mijn mening. Vandaar heet dit stukje ook een blog, een verhaal naar eigen idee en opinie. Wie het wil lezen leest het en hopelijk geeft het inzicht in mijn denken en handelswijze:


In januari werd China overspoeld door het Covid-19 lawaai, vreselijk, maar voor de meeste West-Europeanen was het een ver van mijn bed show totdat ook zeer snel Europa werd getroffen. Het verhaal werd voor iedereen duidelijk. De maatregelen ook. We moeten zoveel mogelijk binnen blijven. Dat betekent dus dat de detailhandel een enorm probleem had en heeft, om over de horeca nog maar te zwijgen. Ik heb diep respect voor de initiatieven die zijn genomen om nog enige liquiditeit op de gloeiende plaat te creëren. Respect!


Doordat het thuisgebruik van alcoholische dranken is toegenomen naar 98% zou je denken dat de wijnhandels en slijterijen allemaal als een dolle verkopen op dit moment. De cijfers verklaren echter andere werkelijkheid. De economieën en handel veranderd en verplaatst zich in één kwartaal naar een niveau zoals we dit zonder Corona in 5 jaar zouden hebben ervaren.

Heeft de detaillist nagedacht over de koppeling online en live kopen in zijn winkel?

Je zou anders kunnen gaan denken. Hierbij wel de P's van het marketingkrijtje in acht te nemen, ben ik ervan overtuigd dat je de consument en je relaties anders moet benaderen.


Ik geef eerlijk toe dat wij ook bijna de digitale slag hadden gemist en net te laat begonnen met een webshop. Zelf ook een beetje gefrustreerd dat de consument niet meer zoveel aan mijn locatie (alleen gevestigd in een prachtige woonwijk) een bezoek brachten. Niet dat ze geen lekkere wijnen of whisky's wilde kopen maar de tijd ontbrak er eenvoudig voor in hun sociale leven.


Afgelopen maand heb ik tal van ideeen gecreëerd;

Wij gaan mede door de corona nog meer naar de klant toe.


Wees brutaal maar beleefd, vraag hen wat ze te kort komen,

gebruik o.a. de Whats-App, laat je webshop leven op sociale media en stuur vaker dan normaal een nieuwsbrief. Heel ouderwets maar waar:

De klanten zijn nu gevoelig voor het feit dat de lokale ondernemers bezwijken onder dit geweld.

Nou dan maak je toch een mooie mailing voor huis aan huis...

Terug naar de basis de klant opzoeken en hun dienen in alle opzichten, dat is het remedie.

Zij durven en mogen er niet er op uit. Jij hebt een winkel die leeg is en een kassa die idem dezelfde problemen heeft. Het is dus wellicht 5 voor 12!


Aanbiedingen zijn prima maar de meerwaarde van een Tax wijndoos is meer.

Zo heb ik o.a. de Tax Verwendoos ontwikkeld. Voor een betaalbare prijs een doos met drie witte en 3 flessen rode wijn, ik noem dat de thuiswijnen. Gewoon de meerwaarde kwaliteit, een wijnomschrijving op A4 per wijn en gratis bezorgd in mijn omgeving. En dan om de continuïteit te waarborgen. Elke week een andere samenstelling van de doos.

Het werkt!


De bezorgingen via de webshop verlopen contactloos. Dat betekend dat de ontvanger 5 minuten voor levering een whatsapp-bericht krijgt met het verzoek de voordeur niet te openen. Na aflevering een bericht met de mededeling dat de wijnen bij de voordeur staan.


Het werkt en wordt zeer gewaardeerd.


De economie gaat niet veranderen, die is al veranderd.

Je winkel gebruik je beperkt bijvoorbeeld twee dagen in het weekend als Experience Centre. Een gezellige plek voor nieuwe producten en het verwennen van je bezoekers. Weg met dat

Cash en Carry verhaal en less is more. Naar mijn idee moet elke specialist gaan werken op deze manier. De tijd van winkeltje spelen is echt voorbij, dat is bijzaak. Het gaat erom je relatie te verwennen. Niet alleen maar dat "gratis" flesje wijn na afloop meegeven.


Het magische woord hierin is:

ONTZORGEN.

Niet alleen nu, maar straks nog meer.

Het bewijs zit in mijn boekhouding en daar krijg je alleen maar nog meer energie van.

Op naar de nieuwe economie anno 2020.

Bekijk eens onze webshop en ik het hoor ook graag als u een kritische noot heeft voor mij.


Erik Tax


51 weergaven0 opmerkingen

Na de drukke decembermaand, en niet alleen voor ons, is het altijd weer zaak om te evalueren en toe te leven naar een nieuw jaar. Geweldig vind ik het om te zien dat alle media de kans aangrijpen om iedereen weer even in de alcohol technisch basic stand te zetten. Minder drinken, nee, helemaal niet drinken 30 dagen lang! Wat een knevel om in te leven, en niet alleen de alcohol die niet mag. Alles moet minder, het is beter voor u......

De tijd dat in Zuid Europese landen tijdens de lunch als "gewoonte" een glas wijn werd gedronken ligt echt alweer flink achter ons. En daarbij, wij Nederlanders zijn nooit zo van "op de dag" tot een wijnconsumptie over te gaan, daarvoor zijn wij te nuchter denk ik.

Doseren in het gebruik van o.a. alcohol is volgens mij de juiste methode en nog niet eens zo slecht. Alcohol wordt nu helaas neergezet als een bijna zware drug. Zo jammer. Natuurlijk ik leef van de verkoop ervan, maar ook is het onze verplichte taak om te bepalen of iemand te veel drinkt, tenminste als deze bij mij in de zaak een product wil kopen. Niet als een klassenleraar maar wel de zaken niet aanbieden waarvan je weet dat het toch flink fout kan lopen. Gewoon een verplichting!










Lang geleden was het een keer goed raak, een dame die dusdanig naar alcohol rook in de winkel. Een gesprek was er wel te voeren, maar je merkte dat het allemaal niet van harte ging.

Een "geleefde" dame zoals wij dat in vakjargon benoemen, zo jammer...

De gekozen fles wijn op de toonbank staarde haar en mij aan. Ik begon een gesprek met de vraag of er bewust met dit product werd omgegaan, subtiel maar wel duidelijk. Een schot in de roos, want ik moest eens weten hoeveel verdriet zij had. De terugkoppeling van mij hierover was de stelling dat alcohol op dit moment niet de oplossing kon zijn. Zij liet de fles staan, groeten mij en verliet het pand.

Zes maanden later, het was één minuut na openingstijd kwam er een leuke dame binnen. Ik herkende haar bijna niet..... Op een gegeven moment bedankte zij mij voor het negatieve koopadvies op de bewuste dag dat ze de fles liet staan. Ze vertelde mij dat ze naar haar laatste bezoek gelijk naar haar huisarts was gegaan om het probleem aan te kaarten.

Ze is nu niet zero alcohol maar kent nu haar grenzen, en is mij dankbaar dat ik op het juiste moment en met de juiste methode haar ogen heb geopend.


Het is gewoon onze plicht als verstrekker om alert te zijn, waakzaam en iedereen voor te lichten dat zero alcohol niet het streven hoeft te zijn. Echter wel altijd met mate! Iemand die relatief weinig drinkt en met de kerstdagen 6 glazen wijn nuttigt zal echt wel een probleem hebben de volgende dag. Mag het ietsjes minder zijn? Natuurlijk, maar helemaal zonder voor langere tijd? Dat mag en kan, maar daar worden de liefhebber niet echt blij van.

Want zoals de tien wijngeboden ons vertellen:












1. Drink alleen wat je graag drinkt.

2. Staar je niet blind op grote jaren.

3. Sta open voor het onbekende.

4. Betaal de wijn, niet de naam.

5. Schenk wijn alleen op z'n best.

6. Wees een genieter, geen ontleder.

7. Het etiket vertelt de herkomst, niet de kwaliteit.

8. Decanteer alleen wanneer nodig.

9. Deel je beste fles met je beste vriend.

10. Drink niet te veel en met mate.


Graag tot ziens bij Tax

61 weergaven0 opmerkingen

Bijgewerkt op: 24 nov 2019

In de media is het al weken een hot item. Ik benoem hot, want de Nederlandse taal is op het gebied van marketing zo langzaam het onderspit aan het delven. Wij, en dat is iedereen, voelen zich kenbaar niet meer groots genoeg. Het grote voorbeeld hierbij is toch wel de uit de Amerika overgewaaide hype Black Friday. Benoem het en iedereen weet waar dit over gaat. Kortingen, tot ongelooflijke hoogte en achteraf bemerken dat de prijs helemaal niet zo goed was……

Een typisch geval van Hollands gedrag en eigenlijk wel raar. Want wij zijn spaarzaam, dat heeft ons groots gemaakt, en toch we trappen er weer in. Alles draait komende vrijdag op volle toeren. De Busjes karren door de straat en iedereen die hieraan deelgenomen heeft moet met een zalig gevoel de zaterdag opstaan voor het grote pakket.

Als liefhebber en adviseur van wijnen hebben wij besloten hier ook aan deel te nemen. Niet om heel Nederland via onze website te voorzien van een te goedkope wijn. Nee voor de “vaste” relaties en bezoekers van onze wijnwinkel hun steun en hun reacties over onze wijnen geven energie.

Natuurlijk is iedereen welkom, ook online, echter de gespecialiseerde producten hebben allemaal ook nog een verhaal, vaak meer dan ik kwijt kan op één webpage. Sterker nog je raakt overtuigd als je deze proeft, emotie en beleving, ook anno 2019.

En waarom op deze dag niet gewoon een actueel onderwerp ter hand nemen, nee ik benoem dit niet, maar profileer het wel. Een ondernemer moet anno 2019 veel "kunnen", en daardoor blijft het ook leuk. Jezelf uitdagen en steeds fysiek bezig blijven. Luisteren is één zaak wat zo belangrijk is. Relaties zeggen vaak meer dan een ander hoort, profiteer daar van, en beloon hen.

We zijn in Nederland en spreken Nederlands. En dat houd ik graag zo, ook om mijn marketing doeleinden te bewerkstelligen, vandaar



En nu de vraag: Wat is Roetvegen? Juist, daar geef ik geen antwoord op maar ik gebruik het gewoon voor de relaties en passanten die het leuk vinden, en deze dag graag profiteren van een meer dan geweldige aanbieding. Geen partijeninkoop maar twee gloed nieuwe producten uit ons assortiment. Want weet u? Sale is het toch elke dag.....?

Graag tot ziens!

Erik Tax



19 weergaven0 opmerkingen
Wijnblog
bottom of page