De afgelopen maanden is er een hoop gebeurd in onze economie. Het kon weer niet op dus veel aanbiedende partijen dolde om de consumenten heen met het té grote aanbod. Alles op de prijs gebaseerd. Over de meerwaarde waarom een klant bij je koopt wordt naar mijn oordeel te weinig over nagedacht als ondernemer. Maar dat terzijde, want dat is tenslotte mijn mening. Vandaar heet dit stukje ook een blog, een verhaal naar eigen idee en opinie. Wie het wil lezen leest het en hopelijk geeft het inzicht in mijn denken en handelswijze:
In januari werd China overspoeld door het Covid-19 lawaai, vreselijk, maar voor de meeste West-Europeanen was het een ver van mijn bed show totdat ook zeer snel Europa werd getroffen. Het verhaal werd voor iedereen duidelijk. De maatregelen ook. We moeten zoveel mogelijk binnen blijven. Dat betekent dus dat de detailhandel een enorm probleem had en heeft, om over de horeca nog maar te zwijgen. Ik heb diep respect voor de initiatieven die zijn genomen om nog enige liquiditeit op de gloeiende plaat te creëren. Respect!
Doordat het thuisgebruik van alcoholische dranken is toegenomen naar 98% zou je denken dat de wijnhandels en slijterijen allemaal als een dolle verkopen op dit moment. De cijfers verklaren echter andere werkelijkheid. De economieën en handel veranderd en verplaatst zich in één kwartaal naar een niveau zoals we dit zonder Corona in 5 jaar zouden hebben ervaren.
Heeft de detaillist nagedacht over de koppeling online en live kopen in zijn winkel?
Je zou anders kunnen gaan denken. Hierbij wel de P's van het marketingkrijtje in acht te nemen, ben ik ervan overtuigd dat je de consument en je relaties anders moet benaderen.
Ik geef eerlijk toe dat wij ook bijna de digitale slag hadden gemist en net te laat begonnen met een webshop. Zelf ook een beetje gefrustreerd dat de consument niet meer zoveel aan mijn locatie (alleen gevestigd in een prachtige woonwijk) een bezoek brachten. Niet dat ze geen lekkere wijnen of whisky's wilde kopen maar de tijd ontbrak er eenvoudig voor in hun sociale leven.
Afgelopen maand heb ik tal van ideeen gecreëerd;
Wij gaan mede door de corona nog meer naar de klant toe.
Wees brutaal maar beleefd, vraag hen wat ze te kort komen,
gebruik o.a. de Whats-App, laat je webshop leven op sociale media en stuur vaker dan normaal een nieuwsbrief. Heel ouderwets maar waar:
De klanten zijn nu gevoelig voor het feit dat de lokale ondernemers bezwijken onder dit geweld.
Nou dan maak je toch een mooie mailing voor huis aan huis...
Terug naar de basis de klant opzoeken en hun dienen in alle opzichten, dat is het remedie.
Zij durven en mogen er niet er op uit. Jij hebt een winkel die leeg is en een kassa die idem dezelfde problemen heeft. Het is dus wellicht 5 voor 12!
Aanbiedingen zijn prima maar de meerwaarde van een Tax wijndoos is meer.
Zo heb ik o.a. de Tax Verwendoos ontwikkeld. Voor een betaalbare prijs een doos met drie witte en 3 flessen rode wijn, ik noem dat de thuiswijnen. Gewoon de meerwaarde kwaliteit, een wijnomschrijving op A4 per wijn en gratis bezorgd in mijn omgeving. En dan om de continuïteit te waarborgen. Elke week een andere samenstelling van de doos.
Het werkt!
De bezorgingen via de webshop verlopen contactloos. Dat betekend dat de ontvanger 5 minuten voor levering een whatsapp-bericht krijgt met het verzoek de voordeur niet te openen. Na aflevering een bericht met de mededeling dat de wijnen bij de voordeur staan.
Het werkt en wordt zeer gewaardeerd.
De economie gaat niet veranderen, die is al veranderd.
Je winkel gebruik je beperkt bijvoorbeeld twee dagen in het weekend als Experience Centre. Een gezellige plek voor nieuwe producten en het verwennen van je bezoekers. Weg met dat
Cash en Carry verhaal en less is more. Naar mijn idee moet elke specialist gaan werken op deze manier. De tijd van winkeltje spelen is echt voorbij, dat is bijzaak. Het gaat erom je relatie te verwennen. Niet alleen maar dat "gratis" flesje wijn na afloop meegeven.
Het magische woord hierin is:
ONTZORGEN.
Niet alleen nu, maar straks nog meer.
Het bewijs zit in mijn boekhouding en daar krijg je alleen maar nog meer energie van.
Op naar de nieuwe economie anno 2020.
Bekijk eens onze webshop en ik het hoor ook graag als u een kritische noot heeft voor mij.
Erik Tax